perjantai 21. joulukuuta 2007

Vapaudesta ja sitomisesta

Yksi selitys siihen, miksi seurusteleminen on ollut minulle nuorempana mahdottomuus, on siinä, että arvostan vapautta yli kaiken. Vapaus ei minulle kumminkaan ole tarkoittanut vapaita lyhyitä seksisuhteita. Vapaus on sitä, että olen voinut lähteä kotoa ulos elokuviin kaupungille ilman että on tarvinnut selittää, minne menen, mitä teen ja koska tulen takaisin. Tai sitä, että kun saan tekstiviestin, ei minun ei tarvitse kertoa, keneltä se on ja mitä siinä lukee.

Minulta kesti kovin kauan tajuta, että on monenlaisia parisuhteita. Se ainoa likeltä näkemäni parisuhde on vanhempieni suhde, ja siinä sitominen on kai jo vähän sairaalloista. Jos isä tervehti vierasta naista äidin nähden, niin moinen toiminta piti selittää (kuka se oli? mistä sinä sen tunnet?). Isä kävi töissä, mökillä ja metsässä (vihdaksia tekemässä, marjassa ja sienessä). Äiti kävi kaupassa. Minä kävin koulussa. Kaikki muut menot olivat erityisen syynin alla. Milloin mennään, kauanko kestää, keitä siellä on, onko ihan varmasti pakko mennä?

Nuorena minusta tuntui, ettei kotoa olisi saanut poistua mihinkään. Äiti takertui kiinni kun olin lähdössä vain kiskalle karkkia ostamaan. Kotona sain olla rauhassa, lueskella, kuunnella musiikkia. Menemisestä syntyi kaikenlaisia hankaluuksia, huolta, murhetta, syyllistämistä.

Onneksi miehellä ei ole tapana kysellä menemisiäni. Sanon niistä ihan vapaaehtoisesti, jos en joudu kuulusteluun. Muunlaisessa tilanteessa korvissani alkaa kaikua äidin ääni: Tartteeko sinne lähtee nyt tähän aikaan, olisit kotona vaan. Tulen vihaiseksi ja puolustaudun, vaikka nykyhetkessä siihen ei olisi mitään syytä.

Olen ehkä yliherkkäkin aistimaan sitomista ja omistushalua toisessa. Päättelen sen pienistä asioista, sanavalinnoista, ilmeistä, äänensävystä. Sulkeudun ja vetäydyn silloin. Nyt on aikaa tajuta, että olen toisenlaisessa liitossa kuin vanhempani, en ole yhtä kuin äitini (eikä mies ole samanlainen kuin isäni, joka kiltisti antoi tulla sidotuksi). Yhteyttä ja yhdessä oloa on kaikessa muussa kuin sitomisessa (sitominen on lähinnä yritys käyttää valtaa). Minulla ja miehellä on terveempi suhde kuin meistä kummankaan vanhemmilla ikinä. Se on aika hurja juttu.

Ei kommentteja: