tiistai 8. heinäkuuta 2008

sukupuolittuneet unet

Taisi jäädä hiukan näkymättömiin aamuisen kirjoituksen ydinajatus unista.

En usko, että naiset näkisivät naisten unia ja miehet miesten unia. Siis... Unessahan on rajattomasti mahdollisuuksia, unessa voi lentää kutistua kuolla paisua uneksia itselleen pitkät karvaiset korvat.

Yleensäkin eläminen olisi onnellisempaa, jos meillä ei olisi niin ahtaita käsityksiä sukupuolista ja siitä, että sukupuolet ovat toistensa vastaparit (jos mies on jotakin niin nainen on ei-jotakin ja päinvastoin).

3 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

No... itse olen joskus nähnyt unta, että olen raskaana, mutta en mitään synnytysunta. Tosin olen kyllä nähnyt myös unta, että minulla oli miehen vehkeet ja höm... ei siitä sen enempää. Joka tapauksessa olen ihan samaa mieltä, että unet eivät heijasta sukupuolta vaan ihmisen alitajuntaa. Toisilla ehkä se alitajuntakin on yksillä enemmän sukupuolittunutta kuin toisilla.
Minulle tasa-arvon ihanne olisi se, että vaikka miehet ja naiset noin yleensä ottaen ovat joissakin suhteissa erilaisia, niin yksilöt saisivat kaikki tehdä niitä juttuja, jotka omikseen kokevat ja joissa ovat hyviä. Se, että yritetään latistaa kaikki samanlaisiksi, on harhaista. Mutta sekin on harhaista, että koska esim. tytöt yleensä ottaen tykkäävät leikkiä nukeilla, niin sitten JOKAISEN pikku tytön kuuluu leikkiä nukeilla. Vaikka autot kiinnostaisivat enemmän. Ja sitä rataa. Mitäs jos ostettaisiin sille pikku Tuulikille autotalo, kun se kerran sellaista toivoo? Vaikka se onkin poikien lelu?

meri kirjoitti...

Niin, minua tökkivät kaikenlaiset sukupuoliyleistykset. Työmaallakin herjat "miesten logiikasta" tökkivät. Siis lähitiimi on tällä hetkellä pelkästään naisia ja toinen samaa hommaa toisessa toimipisteessä tekevä tiimi on melkein pelkästään miehiä. Meidän tapamme järjestellä asioita eivät ole yksi yhteen, mutta ei se minusta mitään miesten versus naisten logiikkaa ole, ihan vaan erilaisia tapoja tehdä asioita.

Kaipa ne jotka näitä mies-nais -lausumia käyttävät, ovat vakaasti kotonaan jommassa kummassa sukupuolessa. Ja luulevat vielä, että kaikki muut maailman ihmiset ovat kaltaisiaan. Eh.

meri kirjoitti...

Ai niin, itse tykkäsin lapsena legoista...

Ja miehellä on edelleen pehmoleluja, joista pari vanhinta sänkykavereina.