perjantai 6. helmikuuta 2009

Olen ihme!

No niin. Puoliso on palannut kotiin, kipuiluun on varattu kolme viikkoa sairaslomaa ja kaikki saunavision uumeniin toistaiseksi tallennetut - ja katsomatta jääneet - ohjelmat.

Minun henkinen hepulini helpotti heti kun puolisko raportoi leikkauksesta (siis jo tiistaina). Sen jälkeen on ollut vain tavanomainen vääntö ja kääntö ja vaikeaa herätä aamuvuoroon ja...

Olin tänään fysioterapeutin luona ensimmäistä kertaa koskaan. Herätin ihmetystä.
Eikö varmasti ole muita kipuja? (Olin valittanut oikeaa jalkaterää ja vasenta polvea.)
Eikö tuota jalkaa ole koskaan leikattu?
Hienosti sun kroppasi korjaa kaiken niin että olet ryhdikkäästi suorassa, vaikka toinen jalka on noin paljon lyhempi.
Sun jalat on oikein hyvinmuodostuneet polvista ylöspäin.

Tunnin käynnillä seuraavaa: varpaiden ja jalkaterän synnynnäistä vikaa (nimityksen olen unohtanut), laskeutunut jalkaholvi, kampurajalan kaltainen oikea jalka, kierrettä säärissä, eripituiset reisiluut ja skolioosi.

Tiesin ennestään, että kävelen kummallisesti ja jotkin yksinkertaiset liikeradat ovat mahdottomia tehdä. (Vai enkö vain osaa? Olenko tyhmä? Kuvittelenko vaan, että raajani toimivat oudosti?)

Nähtävästi ei ole pelkästä ylipainosta ja liikkumattomuudesta johtuvaa, että olen ollut lapsena (ja olen vieläkin) kömpelö ja kompuroiva. Lisätään siihen lapsuuteen vielä vanhemmat, jotka pelkäävät liikkuvan lapsen loukkaavan itsensä, niin saadaan yksi vaikuttava tekijä lisää.

Tein ennen kouluikää joitain lättäjalkaisuuden ja pihtipolvisuuden korjaamiseen tarkoitettuja harjoituksia (jumppaa siis, suomeksi sanottuna). Koulussa se kaiken huomion keskipiste oli paino - siitä puhuttiin ja sitä tarkkailtiin. Tuntuu, ettei minusta nähty terveydenhoitajan tai lääkärin tarkastuksissa muuta kuin vaa'an lukema. Tosin jalat vaivasivat silloin vain epäsuorasti (siis liikunnassa, siinä etten kyennyt luistelemaan tai hiihtämään tai muuten liikkumaan muiden tahdissa - ja ne ongelmat minäkin kuvittelin johtuviksi painosta ja omasta huonoudesta).

Hassua. On kuin olisin saanut jonkin jälkikäteisarmahduksen. Kun kömpelyyden ja tasapaino-ongelmien takana on fyysisiä selityksiä (kuten eripituiset reisiluut ja jalkaterän asentovirhe), en olekaan huonompi kuin muut. Olen epäyhteensopivista osista koottu ja niiden osien saattaminen yhdessä liikkuviksi tekee yksinkertaisista asioista (esim. kävelemisestä ja juoksemisesta) monimutkaista.

Valitin fysioterapeutille, että nyt kun painan 30 kg vähemmän kuin ennen, niin vasenta polvea särkee enemmän kuin ennen. Ft sanoi, että moinen on tyypillistä. Ylipaino löystyttää niveliä ja kun paino laskee, niin löysyys jää - ja aiheuttaa kipua. Eikä tästä yleensä puhuta - laihtumisen kun pitäisi poistaa kiputilat ja olla ratkaisu vähän kaikkeen.

Ensi viikolla menen uudelleen ft:lle sovittamaan tukipohjallisia. Silloin seuraa jonkinlainen apinanäyttely - tänään ft pyysi, että saisi "ensi kerralla" kutsua paikalle pari kollegaansa, jotka eivät ole koskaan nähneet käytännössä, mitä minun oikean jalkani "kampura" aiheuttaa. Minähän sanon juu mihin tahansa muuhun kuin siihen, että lauma gynekologeja marssii katsomaan revaani - paitsi että äh, olen sanonut juu myös laumalle kandeja, jotka marssivat katsomaan alapääni ultraäänikuvaa sillä välin kun makasin siinä tutkimustuolissa.

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Cool! Mutta osasitko todella ottaa armahduksen vastaan näin jälkikäteen? Kun minulle käy aina niin - vai tekeekö depressio sen - että vaikka kuinka saan jollekin lapsuuden/nuoruuden osaamattomuudelle selityksen ja nimen, siis muun kuin että olen tyhmä/ruma/paha/ala-arvoinen, en oikein osaa *hyödyntää* sitä. Kyllä se rekisteröityy, mutta mitättömyyden tunteet eivät haalistu lainkaan. Tuntuu siltä, että okei, tähän oli nyt se ja se oikea syy mutta olen silti MYÖS ollut tyhmä/ruma/paha/ala-arvoinen. Armahdusta ei tule, vaikka sen järjellä ajatellen voisi aivan hyvin itselleen myöntää. Tunnelukko ei aukea järjellä.

Ja joo, kandilauma on minunkin jalkojeni välissä käväissyt. Tosin sen kerran toivotin heidät sydämellisesti tervetulleiksi ja otin vielä asiakseni kertoa tiukkaan sävyyn heille kokemuksiani potilaana sairauteni kanssa. Mitä useampi [tuleva] lääkäri tietää ja kiinnostuu ko. sairaudesta, sitä helpompi on jatkossa minua nuorempien naisten osa. Minua on mitätöity loputtomasti, oireitani ja kipuani vähätelty, ja teen kaikkeni, ettei vahinko enää kierrä.

Mutta ei se silti kivaa ollut :-/

lämpimin terveisin
Vakkari

meri kirjoitti...

Osaanko ottaa armahduksen? En tiedä. Tarkoitus on. Ihan hetkessä tämä ei onnistu - on niin monen vuosikymmenen tausta kömpelö/kaatuileva/laiska/huono -jutuille.

Sain viimeisimmällä kerralla psykoterapeutilta yhden ihmisen yhteystiedot. Hän on fysioterapeutti, joka tekee myös akupunktiota, hypnoosia ja "kehonhahmotusta". Tuo kehon hahmotus taitaisi olla juuri se, mitä tarvitsen... tuskin näillä muutamalla pakollisella kerralla pääsen kuin alkuun.